Collegagroep Oude Drukken op 27 oktober: boekbanden en herkomstmerken

Gebruikerssporen van een voormalige eigenaar op de binnenzijde van een boekband

Op vrijdag 27 oktober komt de collegagroep Oude Drukken samen in Museum Plantin-Moretus in Antwerpen. Met deze bijeenkomst wil de Vlaamse Erfgoedbibliotheken een informeel en praktijkgericht platform aanbieden voor professionals uit het werkveld. Ze kunnen er samen van gedachten wisselen over collecties boeken gedrukt vóór 1801.

Voorkennis of veel ervaring met oude drukken is zeker geen vereiste. De enige voorwaarde is de bereidheid om bij te leren, je eigen ervaringen te delen en actief deel te nemen.

Boekbanden & herkomstmerken

Tijdens deze collegagroep staan twee onderwerpen centraal die steeds vaker aandacht krijgen: boekbanden en herkomstmerken. Deze unieke, exemplaargebonden elementen van een boek stellen conservatoren en restauratoren voor specifieke uitdagingen, maar leveren ook veel kennis op over boekproductie en -consumptie in het verleden.

In de voormiddag staan drie presentaties op het programma die dit thema verder  uitspitten:

• Steven Van Impe (Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience) licht toe hoe de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in Antwerpen herkomstkenmerken registreert.
  • Ludo Vandamme (voormalig Openbare Bibliotheek Brugge) kaart het belang van het historisch onderzoek naar boekbanden aan.
  • Heleen Wyffels (Vlaamse Erfgoedbibliotheken) presenteert de nieuwe exemplaarbeschrijving die werd ontwikkeld voor het project IMPRESSVM. De wieg van de Vlaamse boekdrukkunst.

In de namiddag volgt een conversatie met boekrestaurator Marijn De Valk over boekrestauratietrajecten. Wat verlangt een instelling die bibliothecair erfgoed beheert van een boekrestaurator? Wat onderscheidt een ‘goed’ van een ‘slecht’ boekrestauratietraject? Deze en andere vragen komen ter sprake.

We eindigen met een show & tell door Zanna Van Loon (Museum Plantin-Moretus) die ons enkele boeken uit de prachtige collectie van Museum Plantin-Moretus zal voorstellen.

Deelnemen?

Is jouw interesse gewekt? Schrijf je hier in voor de Collegagroep!

Addendum: De Collegagroep is momenteel volzet. Je kan je inschrijven voor de wachtlijst via een mailtje naar Heleen Wyffels.

• 21-08-2023
  • Tom Eerkens (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)